دليل الزام برق اضطراري ديزل ژنراتور در ساختمان

برق يكي از پرمصرف ترين و مهم ترين منابع است كه اگر قطع شود ضرر زيادي به مردم وارد مي كند.
برق ديزل ژنراتور اضطراري در مكان هايي مانند بيمارستان ها و مراكز پزشكي كه زندگي افراد بيشتري را نسبت به مكان هاي ديگر لمس مي كنند مورد نياز است. زيرا بيماران زيادي در بيمارستان ها هستند كه با دستگاه تنفس مصنوعي تنفس مي كنند. بنابراين اگر بيمارستاني مجهز به ديزل ژنراتور نباشد افراد زيادي متضرر مي شوند، همه چيز درباره ديزل ژنراتور‌هاي مخصوص بيمارستان علاوه بر بيمارستان ها، بسياري از شركت ها اطلاعات شركت خود را از دست مي دهند و به دليل قطع برق ضرر مي كنند. وجود برق اضطراري در اقامتگاه ها نيز بسيار مهم است. در تابستان قطع برق باعث فساد مواد غذايي، گرمازدگي و ... مي شود.
بنابراين براي جمع بندي دلايل نياز به برق اضطراري در ساختمان ها مي توان موارد زير را بيان كرد:
جان بيماران در بيمارستان ها را نجات مي دهد
جلوگيري از آسيب به مشاغل و فروش
به اتاق نشيمن راحتي و رفاه مي بخشد
قطعات ديزل ژنراتور
با توجه به توضيحات ارائه شده، ديزل ژنراتور داراي دو جزء اصلي است: ژنراتور برق و موتور ديزل. اما با توجه به اينكه ديزل ژنراتور تنها مورد استفاده اين دو دستگاه نيست، اجزاي ديگري نيز هستند كه عملكرد ديزل را تكميل مي كنند. اين اجزا و عملكرد آنها به طور خلاصه در زير توضيح داده شده است:
1- فلز:
همانطور كه گفتيم موتور يكي از اجزاي اصلي ديزل ژنراتور است. زيرا تمام انرژي را براي حركت به ژنراتور مي دهد. بنابراين، خروجي الكتريكي ژنراتور توسط موتور تعيين مي شود. عواملي مانند سطح صداي ژنراتور و ظرفيت مخزن سوخت نيز در انتخاب موتور مهم هستند.
موتورهاي ديزلي براي ايجاد حركت چرخشي به نيروي الكتريكي نياز دارند. بنابراين براي راه اندازي موتور از منبع تغذيه اي استفاده مي كنند كه ولتاژي در حدود 12-24 ولت توليد مي كند. اين منبع تغذيه مي تواند خود موتور الكتريكي يا تعدادي باتري براي تامين اين مقدار ولتاژ باشد.
2- ژنراتور:
ژنراتور مركز اصلي توليد برق ديزل ژنراتور است. ژنراتور انرژي اوليه خود را از موتور گرفته و سپس برق توليد مي كند. نوع ژنراتور بر اساس كاربرد و نياز ديزل ژنراتور تعيين مي شود. براي مثال از ژنراتور القايي براي بدست آوردن توان هاي بالا استفاده مي شود. عملكرد ژنراتور بر اساس نوع سيم پيچ روتور و استاتور و جريان تحريك آن تعيين مي شود.
3- مخزن سوخت ژنراتور (مخزن سوخت):
مخزن سوخت ژنراتور جايي است كه سوخت ديزل ژنراتور وارد مي شود. نوع ديزل ژنراتور حجم اين مخزن را تعيين مي كند. به عنوان مثال يك ديزل ژنراتور با قدرت حدود 50 كيلو ولت آمپر و حجم مخزن حدود 100 ليتر مي تواند 8 ساعت كار كند.
4- تنظيم كننده ولتاژ:
ولتاژ خروجي توسط رگولاتور تنظيم مي شود. اين را مي توان با كمك اجزايي مانند سيم پيچ تحريك، روتور و يكسو كننده انجام داد.
5- سيستم خنك كننده:
يك عامل بسيار مهم در ديزل ژنراتورها خنك شدن قطعات است. حرارت زياد و طولاني مدت باعث از كار افتادن قطعه مي شود و در نهايت بر عملكرد كلي مجموعه تاثير مي گذارد. مايع خنك كننده گاهي مايع و گاهي گاز هيدروژن است.
6- سيستم روغن ژنراتور:
ديزل ژنراتورها قطعات زيادي دارند و اين قطعات دائما در حال حركت و كار هستند، بنابراين روغن كاري براي عملكرد بهتر ضروري است. به طور كلي سطح روغن ديزل ژنراتور بايد بعد از هر 10 ساعت بررسي شود و روغن هر 100 ساعت يكبار تعويض شود.
7- شارژر باتري:
همانطور كه از نامش پيداست وظيفه شارژ باتري را بر عهده دارد. همچنين ميزان شارژ باتري را نشان مي دهد. در نظر بگيريد كه قدرت اين شارژر متناسب با توان خروجي ژنراتور است.
8- سيستم كنترل:
وظيفه سيستم كنترل مديريت الكترونيكي كل مجموعه است. قطعات كنترل شده عبارتند از:
* كنترل ژنراتور:
اين نوع كنترل تمامي عوامل مرتبط با ژنراتور از جمله ولتاژ، جريان و فركانس را پوشش مي دهد.
* سيستم كنترل:
در مديريت موتور، سرعت، سطح نور، فشار روغن، دماي مايع خنك كننده و غيره.
* پنل غيرفعال و فعال است:
در اين قسمت، به طور خودكار روشن شدن سيستم را بررسي مي كند. اين سيستم در برخي از ديزل ژنراتورها وجود دارد.
كنترلر ATS نصب شده بر روي ديزل ژنراتور هميشه بار موتور ژنراتور را كنترل مي كند. در مواقع غيرعادي اين مسئولين با توجه به تنظيمات قبلي پاسخ مناسب ارسال مي كنند و اوضاع را كنترل مي كنند. بنابراين موتور ژنراتور هيچ مشكلي ندارد و به كار خود ادامه مي دهد.
اگر در حالت آماده به كار در خارج از واحد برق از بين برود، ATS بلافاصله موتور ژنراتور را راه اندازي مي كند.
9- سكوي اتصال (شاسي):
پلت فرم اتصال بخشي است كه تمام تجهيزات روي آن نصب شده است.
10: سيستم اگزوز ژنراتور
اين سيستم براي كنترل دودهاي سمي از اگزوز و جداسازي اين قسمت از ساير قسمت هاي خروجي موتور مي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.